Marca este modul prin care clientii dvs va identifica, ea va deosebeste de concurenta si este esentiala pentru succesul afacerii dvs.
Daca v-ati hotarat sa va inregistrati marca – o decizie inteleapta – este bine sa stiti ce pasi ar trebui sa parcurgeti, deoarece cererile de inregistrare ale unei marci pot fi respinse iar cheltuielile efectuate nu se ramburseaza.
In cele ce urmeaza va prezentam ce trebuie sa stiti inainte de a depune o cerere de inregistrare a unei marci, cum sa completati corect formularul si ce se intampla dupa depunerea cererii de inregistrare la Osim.
1. Distinctivitatea
2. Disponibilitatea
3. Lista de produse si servicii
Inainte de a depune o cererea de inregistrare marca la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci, ar trebui sa verificati daca marca aleasa de dvs este distinctivă, adica daca va deosebeste de concurenta; de asemenea, trebuie ca aceasta să nu descrie categoria de produse sau servicii pe care le oferiți sub marca respectivă;
Pentru a intelege cat mai bine cele de mai sus, va prezentam cateva exemple de marci lipsite de distinctivitate sau care sunt descriptive:
Astfel, cuvantul PAINE nu poate fi marca pentru produse de panificatie, deoarece arata natura produsului, dupa cum nici „PAINE DIETETICA” sau „PAINE NEAGRA” nu pot fi inregistrate, fiind lipsite de distinctivitate;
Daca insa, pentru acelasi produse de panificatie, expresia este „ PAINE VEL PITAR” SAU „PAINE SAVORIA”, semnele nu mai sunt exclusiv lipsite de distinctivitate, acestea avand ca elemente distinctive VEL PITAR si respectiv SAVORIA.
De asemenea, sunt LIPSITE DE DISTINCTIVITATE, de exemplu, denumirile ARABICA pentru cafea, REAL ESTATE pentru agentie imobiliara, PREMIAT pentru vinuri.
Pentru a evita respingerea cererii de inregistrare a marcii pentru lipsa distinctivitatii, sau pentru ca denumirea este descriptiva, cel mai sigur ar fi sa alegeti pentru marca dvs
– denumiri fanteziste (sunt acele denumiri inventate, care nu au nici un inteles – cum este, de exemplu marca KODAK),
– denumiri arbitrare (sunt acele denumiri care nu au legatura cu produsul – de ex. marca Apple pentru comercializarea laptop urilor) sau
– denumiri sugestive (care sugereaza unul sau cateva dintre atributele produsului – de ex. marca BABY DRY pentru scutece).
O marca a concurentei usor modificata sau o marca notorie scrisa altfel, are sanse minime sa fie inregistrata.
Exemple de marci notorii usor modificate si care, desigur, nu sunt acceptate la inregistrare: LIKE , HIKE, ABIDAS, ADIDOS, SUNBUCKS COFFEE
Dupa ce v-ati asigurat ca marca dvs nu este descriptiva sau lipsita de distinctivitate, puteti trece la
Inainte de a depune o cerere de marca ar trebui sa va asigurati ca nimeni altcineva nu are un drept anterior asupra unei denumiri identice sau similare cu cea pe care dvs doriti sa o inregistrati.
Puteti cauta marci anterioare in baza de date TMview care contine informatii despre marcile deja inregistrate precum si despre cererile de marca in curs de inregistrare, inclusiv cele depuse in Romania.
Verificarea disponibilitatii – Cautarea marcilor inregistrate anterior
1. Introduceti denumirea marcii dvs
2. Adaugati bunurile si serviciile dvs
3. Selectati teritoriile
4. Cautati marcile identice sau similare*
Daca in urma cercetarii, rezulta ca marca pe care intenționați să o protejați este identică sau similară cu o marcă înregistrată sau aflată în curs de înregistrare, riscati ca cererea Dvs. să fie respinsă.
– puteti negocia cu titularul marcii anterioare
– puteti merge mai departe si depune cererea de inregistrare, riscand sa va confruntati sau nu cu o opozitie, sau
– puteti contesta inregistrarea marcii anterioare daca aveti motive intemeiate
În schimb, dacă în urma cercetării, constatați că marca nu intră în conflict cu alte drepturi anterioare, puteți trece la
Dupa ce v ati asigurat ca marca dvs este distinctiva si disponibila, este momentul sa va ocupati de completarea corecta a cererii de inregistrare.
În esență, cererea de inregistrare a marcii va cuprinde:
– DENUMIREA solicitantului (dacă acesta este persoană juridică) sau NUMELE (dacă este persoană fizică);
– Indicarea MARCII și a TIPULUI acesteia, respectiv dacă este verbală sau figurativă;
*Marca verbala: formata exclusiv din litere, cifre scrise cu caractere standard: DACIA, VOLVO, JUST DO IT, ADIDAS.
Marca figurativa: formata din elemente figurative sau dintr o combinatie de elemente verbale si figurative
– de asemenea, cererea tb sa cuprinda O LISTA a produselor și serviciilor pentru care intenționați să înregistrați marca.
Un aspect asupra căruia insistam este aceasta lista de produse și servicii vizate de cererea de inregistrare marcă; există o serie de reguli cu privire la modul în care trebuie prezentată această listă, cele mai importante fiind:
– Produsele și serviciile trebuie sa fie clare si precise.
– Acestea trebuie să se încadreze în clasificarea de la Nisa, clasificare pe care o puteți găsi atât pe site-ul OSIM cât și pe site-ul nostru totuldespremarci.ro
Rețineți! ulterior depunerii cerere de înregistrare, lista de produse sau servicii nu mai poate fi completată in cadrul aceleeasi cereri; daca doriti sa extindeti aceasta lista, ulterior inregistrarii marcii, este necesar sa depuneti o noua cerere de inregistrare marca, cu plata taxelor aferente;
De aceea, este foarte important sa intocmiti corect aceasta lista, tinand cont si de bunurile si serviciile pe care le ati putea oferi in viitor.
Formularul astfel completat se depune la OSIM, împreună cu dovada achitării taxelor legale.
În termen de 6 luni de la depunerea cererii, OSIM examinează marca, sub aspectul îndeplinirii condițiilor de înregistrare marca prevăzute de Art. 5 din Legea Mărcilor nr. 84/1998.
Împotriva deciziei de admitere la înregistrare a mărcii, persoanele interesate pot formula opoziție în termen de 2 luni de la publicare.
Dacă la sfârșitul acestei perioade, nu a fost depusă nicio opoziție, marca Dvs. va fi înregistrată.
Această procedură durează aproximativ 8 luni și, dacă este parcursă cu succes, marca va fi protejată începând cu data depunerii cererii
– Creați un semn distinctiv;
– Verificați disponibilitatea acestuia;
– Detaliați produsele și serviciile vizate de marca Dvs. intr un mod cat mai clar si precis
– Solicitați înregistrarea mărcii;
– Achitați taxele aferente.
Daca nu stiti exact ce marca sa alegeti, ce produse sa revendicati sau daca marca dvs intra sau nu in conflict cu o alta, ar trebuim sa solicitati consiliere profesionala; astfel economisiti timp si evitati refuzul inregistrarii.
Desfasurandu-ne activitatea la nivel national, European si International si cu o experienta de peste 15 ani in domeniul juridic si al proprietatii intelectuale, va putem ajuta la inregistrarea marcilor, brevetarea inventiilor, precum si la inregistrarea programelor pe calculator.
Am ajutat la inregistrarea a peste 2000 de marci pentru clientii nostri din Romania, Uniunea Europeana si la nivel international.
Lasati-ne un mesaj mai jos, iar noi vom reveni catre dumneavoastra in 24 de ore.
Lasati-ne un mesaj mai jos, iar noi vom reveni catre dumneavoastra in 24 de ore.